torsdag 19 februari 2015

Tips?

Nuuu alltså.
I löööve smink. Speciellt då jag är fenomenal på att klämma finnar å pormaskar. Särskilt dom som ingen annan ser. Och klämmer jag, får jag större problem(ibland), som sig bör. Idiot alltså. Så jag har blivit lite proffsig på applicering å sånt. Enligt mig själv givetvis, men tips har jag gott om.
Vad jag behöver för egen del nu är en BRA concealer som täcker mina missöden, och dessa kan, såvitt jag vet, endast beställas eller köpas i STHLM, och det blir nalta svårt att hitta rätt färg såhär i soffan i norrland..
MEN. Här är lite tips på smink.. metoder? Ja, metoder. Och hudvård. Fast alla e olika, så det funkar kanske bara på mig.

Först. Hud.

Jag har väldigt torr hud, men bara i den sk T-zonen. Näsan är helt crazy, och jag har slitit håret från skallen för å fatta hur jag ska bära mig åt. Har köpt dyrt och budget i rengöring/krämer, men noll funktion.
I somras fick jag tips av min fina vän att ba köra naturligt. Billigt och effektivt liksom! Så istället för min tidigare Clinique eller AnneMarie Börlind, så tvättar jag nu ansiktet med.... HONUNG! Helt vanlig honung. Ekologisk, för att slippa skit å sånt. Tar en fuktig handduk(fulaste jag har) å gnuggar försiktigt bort foundations osv. Sen en klick honung i fejjan som jag masserar runt med lite vatten. Precis som en tvättkräm. Skölj å torka. För säkerhets skull tar jag en fuktig bomullstuss å droppar jojoba-olja på, som "ansiktsvatten" för å få bort rester. SEN. NU kommer det bästa.
Weleda Almond Oil, 3 droppar(el 4, inte mer) och weleda kräm. Blanda å smörj.

Mandeloljan, just denna, gör på nåt magiskt sätt så alla sår(klämda finnar etc) läker ihop suuperfort, och ärren bleknar i ett nafs! Å 3 droppar på den flaskan räcker läääänge. Brukar smörja mina ben med den också, typ 6 droppar utblandat med hudkräm, å poff e benen släta efter en vecka!
Ansiktet slutar flagna dessutom. Kombinationen av oljan å krämen fuktar betydligt mycket mer än bara kräm eller olja för sig.

Nurå, smink.
Jag har, efter måååånga år med väldigt fel ton, hittat den perfekta foundation med EXAKT min hudnyans. Magiskt!
Bobbi Brown.. nåntingnånting. Hur bra som helst!
Innan jag lägger på den så tar jag en fuktig bomullstuss igen med lite jojoba, för å svepa bort smuts som samlats i ansiktet över natten. Detta gör också att huden redan är återfuktat när sminket ska på! Sådär lagom. Den som glider in i huden istället för å ligga PÅ den.

Sen tar jag en Real Tecniques Buffing Brush, pumpar lite på handryggen, duttar penseln å sen masserar in i huden. Fingrar har aldrig funkat för mig, och en svamp är värsta bakterielovern, så nä. Om jag väntar en stund, kan jag lägga på ytterligare ett lager, så bygger jag upp täckningsgraden.

Om jag har väldigt många finnar och mycket rött i ansiktet(näsan, hellåå) så brukar jag ha lite The Bodyshop Tea Tree BB-cream, den är grym för att minska ner rodnader, så oftast behöver jag ingen concealer om den åker på under min foundation.

Concealer under ögonen blandar jag med en Double wear från Esteé Lauder och nån från Mary Kay. Den från Lauder är för krämig att ha under ögonen ensam då det tillslut blir två tjocka streck under nedre fransraden(rynkorna), men MaryKay´en torkar snabbt så blandar jag blir det perfa.

Brukar inte behöva puder egentligen, förutom under ögonen å på finnar, men jag svettas ju så lätt(blä), så har det ändå, väldigt lite. Fick tips om ett transparent ett från Makiash. Luktar typ tuttifrutti(ja, jag slickade på det. Smakade inte tuttifrutti..) och är så sjuukt fint så det blir bara rök av det. Blir INTE kakigt, som alla andra puder gjort för mig. Vitt puder.

Ögonbryn.
Jag har alltid använt penna till ögonbrynen, men har nu en ögonskugga! Hur bra som helst, och det blir mycket mjukare, inga skarpa linjer som är svåra att rätta till i efterhand. En vinklad borste, väldigt lite skugga i en gråbrun ton å tjoff, fint som smör.

Nu hade jag inge mer att säga.. JO!

Om du, som jag, har svintorr hud på kroppen också, och har badkar(dusch kan ju funka) så ligg i badet med några droppar olja(oliv, jojoba, whatever), efter en stund, ta fram fotfilen. MEN, du får inte, jag menar INTE skrubba hårt. Lägg den alltså plant mot tex benen och massera i mjuka cirkelrörelser. Nästan direkt ser du brun äcklig hud samlas i små klumpar. Är du i ett varmt bad är det så himla lätt att skrubba för hårt, för värmen gör att det inte känns förrän man smörjer sig senare och är helt rödprickig.
Men är du försiktig så kan jag garantera barnrumpslena ben och armar. Amajsing!
Å som sagt, blanda 6-8 droppar olja med en bra bodylotion på ben å armar så håller dom sig mjuka myycket längre.

Om någon skulle råka veta av en fantastiskt bra concealer som är perfekt för just finnar, så SNÄLLA säg till!

NU har jag inget mer att säga. Hej.

4 kommentarer:

  1. Mac pro longwear. Vad tror du? Jag funderar på den. Men jag har ju blekaste av hudton så färgval tror jag inte är problem för mig. Men alltså den har jag hört mycket om. Med bra täckning och sånt. Annars har nån smart YouTuber pratat om Loreal lumi-nånting. Som budgetvariant. Fast den kanske mest är för att ljusa upp, kom jag på nu här... Och den där Lisa Eldridge (om du nu följde hon) säger ju att Rimmel, av alla märken har bra grejjer. Men jag ska nog satsa på Mac. Nu ska jag sluta babbla.
    Eller en creme concealer. Typ från Idun på apoteket. Jag fingrade på en igår. Verkar helt ok. Idun ska väl vara någorlunda bra för hyn? Nä jag vet inte. Nu ska jag sluta babbla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mja, alltså för finnar verkar det omöjligt. Laura Mercier Secret Camouflage verkar ju vara it. Provade Vichy Dermablend som jag beställde från england, men de var ju dedär med ljusa hudtonen.. alldeles för mörk, trots ljusaste färgen.
      Vill ju att den ska.. inte torka, men inte smeta runt. För ären smetig så hjälper inte puder typ. Har ju från bobbi brown å estée, men båda e mest för under ögonen.
      Ska peta på några olika imorgon. Min budget är dessutom oändlig..not.

      Radera
    2. Och jag tror också mac är bra, men hur ska man kunna prova färg? Beställa prover, går det?

      Radera
  2. Inte lätt det där... I teorin kan man ju gå in på en kicksbutik och bli sådär färgkodad. Så man typ har en kod om vilken färg man är och sen bara kan skriva in nånstans om man beställer via kicks. I teorin ska det ju funka. Men det är väl tveksamt. Man får chansa, och evenuellt slängt åtskilliga hundralappar i sjön. Så att säga.

    SvaraRadera