onsdag 27 februari 2013

Ibland så.

Vad man ska ha rubrik till allt..
Hursomhelst.. Är nu inne på min 4e maskin tvätt, den sista rullar just nu. Snackade med min granne nån gång om en annan granne, lite skvaller sådär, och vi klagade på hans onödigt höga, men framförallt dåliga musik. Sen tar hon upp att han tvättar mitt i natten. Huvaligen tänkte jag, tills jag insåg att jag, som bor rakt under karln, äger tvättmaskinen som vi står och pratar om. För jag har nämligen aldrig hört honom tvätta, någonsin!

Man kan väl jämföra min maskin med starten av ett flygplan. Eller, den börjar med jämförelsevis en biltvätt. Sen eskalerar det och plötsligt sitter man längst in i vardagsrummet och försöker höra sina egna tankar. Riktigt öronbedövande. Tur att hon inte bor kvar, hon var nämligen den enda som samtalade med mig. Resten av bohaget säger hej med blicken i backen. Tråkfjärtar.. AAANYWHOOO, tvätt var det!
Dötråkgt, evighetslångt projekt, och aldrig tillfredsställande mer än 3 timmar, dvs då ungen är hemma från dagis och vi båda grisar ner kläderna. Jag är tyvärr i samma liga som henne..
Men den är ändå småsaker som är fint med tvätt alltså.
Att se tvättkorgen minska i innehåll, lukten av tvättmedel som sopar undan spåren av otaliga kiss och kaffefläckar som jag så sällan moppar bort(sorry framtida besökare, detta är sanningen för denna morsan), och at få daska till plaggen innan man hänger upp på linan. Är jag riktigt ambitiös så kan det vara oändligt tillfredsställande att vika allt prydligt och organisera in i våra garderober. Det håller också bara i sig i ca 3 timmar, men ack så fina dom timmarna är.
Och sist, och lite minst också, strykning. Detta fenomen inträffar max 2 ggr per år. Men när det händer.. Ja det är nästintill magi. Färgerna blir fina igen, plaggen känns lite mer nya än de 10 år dom egentligen har på nacken, och dom luktar wunderbaart av nån anledning. Mums!
Meeen så ser det inte ut denna gången. Somsagt, jag tvättar på oanständig tid, och jag pressar kläderna över linan och dom ser precis lika gamla och skrynkliga ut som vanligt. Tack och lov att jag har Polly i skafferiet som tröst för allt jag inte orkar bry mig om.
/E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar