måndag 25 mars 2013

E.

E-nummer på innehållsförteckningen är en Never-ending debatt. Varför finns det i princip i varje livsnedelsvara man köper? Vad är det egentligen? Jag har aldrig riktigt satt mig in i det. Lite som politiken i Sverige. Jag hör om den, fräser lite med andra som fräser, men är egentligen helt omedveten om vad saken gäller.
Jag har iallefall förstått att man ska hålla sig undan dessa e-nummer så gott det går, dumma konserveringsmedel och så. Så jag gör det. Försöker alltså. Lite som motion. Jag försöker i den mån jag ids, såattsäga.

Nu skummade jag igenom innehållsförteckningen på ett medikament här hemma, och har man sett! Där, inuti denna fnuttepluttiga lilla tablett, finns det två E-nummer med. Dom var bara tvungna..
Mat kan man ju som sagt välja sig till och ducka lite, men mediciner?? Sånt man inte kan undvika, och som för en del är livsavgörande?
Japp, där är dom.. EEEEEEEEEEEEE.
Skit ner dig, E. Skit ner dig..

3 kommentarer:

  1. Jag vet. Sjukt irriterande. Såklart var de tvungna att klämma in ett E i Morris fett från apoteket också. Snark.

    SvaraRadera
  2. Givetvis. Möööögel, som vi säger på göttebosska.

    SvaraRadera
  3. Ofta är de där EE faktiskt mjöl gjort på aprikoskärnor, används som förtjockningsmedel och " hålla ihop" mojs tex i piller ;) man tror ofta att det är kemikalier men så är det inte alltid.... men vad vet man, egentligen ??

    SvaraRadera